maandag 30 mei 2011

Eerste dag bij MAGMA

Let’s talk business.
Ik kan me inbeelden dat een aantal lezers van deze blog zich stilaan afvroegen of we hier permanent met vakantie waren misschien? Of het nog de bedoeling was om ooit te gaan werken in Canada? Wel voorzeker! Om te beginnen kan een mens niet blijven teren op zijn spaarcenten en anderzijds barstte ik na maanden zonder job van de energie om er terug in te vliegen.

In ons immigratieplan hadden we minstens zes maanden ingecalculeerd vooraleer een van ons beiden een baan zou vinden. Als buitenlander aan de slag gaan in een nieuw land en in een andere taal is allesbehalve makkelijk. Heel wat mensen doen er trouwens veel langer over voor ze een job scoren. Dankzij de steun van Alan en Fanny kon ik een tijdje geleden een dag freelancen voor CBC Radio One en ook in de zomer zaten er zeker enkele losse opdrachten in voor de Canadese openbare omroep. Ondertussen bleven Myriam en ik echter verder zoeken naar een full time baan. We sturen regelmatig onze CV uit en proberen langzaam maar zeker een netwerk uit te bouwen. 80 procent van de jobs hier wordt nooit gepost maar krijg je via contacten en netwerking.

Een tijdje geleden kregen we een tip over MAGMA, de organisatie die zich bezig houdt met het opvangen, begeleiden en doorverwijzen van immigranten in Moncton. MAGMA was op zoek naar een nieuwe stafmedewerker. Iemand die projecten en concepten bedenkt en uitvoert om oudere immigranten (55+) uit een mogelijk isolement te halen. Na twee geslaagde interviews kreeg ik afgelopen week groen licht en kon ik er vandaag aan de slag. Ik mag me nu dus “Immigrant Seniors Coordinator” noemen.

Mijn taak bestaat erin om creatieve projecten te bedenken om oudere immigranten uit hun huis te krijgen. Ik moet voorts ook overleggen en communiceren met andere senior diensten en organisaties in de provincie over de integratie van die specifieke doelgroep.

Het was leuk om terug te werken, hoe gek dat misschien ook mag klinken. Bovendien is werken in een andere sector dan de media ook een verrijking. Niet vergeten, ik ben naar Canada gekomen om eens “iets anders” te doen. Dit past perfect in die plannen! Ondertussen komt ook de arbeidstrein van Myriam op dreef. De afgelopen week heeft ze vier gesprekken gehad en mogelijk levert ook dat iets op. Duimen maar!

1 opmerking: